Hoppsan vad tiden går…

Jag har haft otroligt mycket att göra på jobbet och det har även spillt över på min fritid.
Så ibland får man prioritera och då blev hemsidan låg prio…
Men att det skulle ta så här många veckor hade jag inte trott.
Har tyvärr inte hunnit fota Yodie med riktiga kameran heller men det drabbar mer mig själv än någon annan då hon stannar här hemma. 🙂
Vi får se efter sommaren om jag gör en ny bedömning av det beslutet.
Hon har varit hos veterinären och fått sin första vaccination och blev då också ID-chip märkt.Det gick jättebra även om hon var lite blyg. Dolly blir inte dräktig och nu ger jag upp om det och kommer att kastrera henne.
Hon kommer efter kastreringen behöva ett nytt hem. Jag kommer skriva mer om det när det blir dags, troligen efter sommaren, men är du intresserad redan nu så får du gärna höra av dig.

Jag hade faktiskt gett upp om Wera också men det ser faktiskt ut som hon är dräktig! 🙂
Större och rosaaktiga tuttar och nu börjar en liten mage synas också, så jag håller alla mina tummar och tår att det är så och inte ren inbillning från min sida 😉

Utställning har jag varit på också där Turbo (JCH, KCH S*Razzlecat´s Black Avalanche, svart) tog sin Junior Champion titel. Han har mycket hormoner i kroppen nu och slipper några fler utställningar, i alla fall för nu. Nu håller vi tummarna att han vet hur man gör när det gäller framtida dambesök också!
Han har nämligen även varit och blivit HCM scannad och kontrollerad att kulorna är på plats.
Han skötte sig perfekt och låg helt stilla utan att protestera vid HCM scanningen.

På Sk utställningen så var även Lizabeth aka Pip-Lisa (JCH KCH S*Alway´s Xinnie, svarttigré). Det gick jättebra och hon fick fina bedömningar båda dagarna.
Grattis till ägarna Anna-Karin och Diana!
Lizabeth lever tillsammans med Nancy (Pr S*Alway´s Ginny, chokladspotted) och hon är ett långhår som nu fått sin sommarfrisyr.
Dom älskar att sitt på balkongen och spana på alla fåglar.
Se så söta dom är ihop 🙂

Jag har fått en uppdatering och fina foton på Lizabeths bror Gimli (S*Alway´s Xcalibur, choklad) och han har verkligen en så fin ljus chokladfärg!
Tack snälla Niklas för bilderna och uppdateringen!
Det syns att han verkligen trivs hos er.

Publicerat i Uncategorized | Kommentarer inaktiverade för Hoppsan vad tiden går…

Allt på en gång!

Vips sa det så var Yodie redan 6 veckor.
Nya bilder på henne i hennes album på kattungesidan 🙂
Det blev lite mer action i bilderna nu då hon absolut inte ville vara stilla !


Wera löpte….frågade en uppfödarvän som jag vet har erfarna hanar, skulle vi kunna prova med ett proffs till Wera? Ja hon var välkommen och nu har hon varit där och vi tror att han har lyckats med parningarna. Tack snälla Marianne, Tazzamore, för lånet av Mysak!
Han är en rejäl kille med kort och fin päls och fantastisk ögonfärg.
Nu får vi hålla tummarna att det funkade!!
På kattungesidan finns mer info.

Även Dolly förvånade oss med ett löp 🙂
Sonic har kämpat hårt i några dagar och dom får vara tillsammans i några dagar till innan han får åka hem. Dolly är extremt svårparad och trots att jag försökt hjälpa till (den proffsiga Sonic brydde sig inte) så hjälper det inte. Så vi håller tummarna för att han trots att hinner lyckas!

I morgon lördag blir det utställning i Upplands Väsby med Turbo!
Återkommer i nästa vecka hur det gick 🙂
Kom gärna förbi, det kommer vara  mycket britter på Scandic i Bredden både lördag och söndag.

Publicerat i Uncategorized | Kommentarer inaktiverade för Allt på en gång!

Yodie 5 v

Tiden går så fort och nu är det full fart på henne. Hagen har utökats och hon har nu fått små klätterträd som är gjorda för småttingar. Blötmat tycker hon är vedervärdigt och är man ensam om mammas mjölk så tar det ofta tid innan dom intresserar sig för annan mat.
Men vi kämpar på med att ge henne lite smakportioner 🙂
Ny bilder har tagits så hennes fotoalbum har uppdaterats, du hittar det bla på kattungesidan.
Jag har inte bestämt mig om jag ska behålla henne eller sälja henne, vi får se hur hon utvecklas och DNA test ska skickas iväg och helst komma tillbaka med svar som jag vill ha 🙂

Fick fina bilder på Edwin (S*Alway´s Mike, lila) som har fått Nemo som leksak 🙂
Tack snälla Emilia för bilderna! Den sista posen är ju rena yogan 😉

Sen fick jag fina bilder på Turbo (KCH S*Razzlecat´s Black Avalanche, svart) när han är ute på promenad av hans matte Julia. Tack för dom! 🙂

Publicerat i Uncategorized | Kommentarer inaktiverade för Yodie 5 v

Yodie 4 veckor

Idag är hon 4 v gammal och hon väger nästan 600 g och är som en rund boll 🙂
Så himla söt och väldigt KORTHÅRIG! 🙂 🙂 🙂
Trodde förra veckan att hon kanske var långhårig för hon såg så fluffig ut i några dagar och sen rätt var det var så var hon helt klart korthårig 🙂
Om hon utvecklas åt rätt håll och efter DNA tester med önskemål om att hon ska bära dilution så kommer hon stanna, annars kommer hon blir till salu längre fram.
Nya bilder är tagna på henne och dom finns i hennes fotoalbum som du hittar på kattungesidan.

Någon som har en jättefin hona till salu är min vän Boel.
Honan är blåsköldpadd och hon finns strax utanför Uppsala och är leverans klar.
Kontakta Boel om du är intresserad : https://www.smugglers.se/index.php/kattungar

Jag får så mycket fina bilder och filmklipp på Lizabeth (KCH S*Alway´s Xinnie, svarttigré). Hon är alltså en helsyster till Yodie.
Tack snälla Anna-Karin för alla uppdateringar! 🙂
Här är några bilder på Lizabeth och en nyklippt Nancy (PR S*Alway´s Ginny, chokladspotted långhår).

Publicerat i Uncategorized | Kommentarer inaktiverade för Yodie 4 veckor

Dolly är inte dräktig, tyvärr….

Hon förföljer oss och tigger mat hela tiden men inga hallontuttar.
Det kommer vid dygn 21 då vissa hormoner gör att tuttarna blir större och framför allt rosa och längre fram tappar dom päls runt omkring. Dessa tecken finns inte alls, tyvärr.
Så nu får vi vänta och se om hon börjar löpa igen. Om hon inte gör det innan sommaren så kommer jag kastrera henne och omplacera Dolly.

Så nu väntar vi på att Wera förhoppningsvis löper kommande vecka och i så fall så får hon träffa den väldigt fertila hanen Kasper 🙂

Yodie äter och växer och tyvärr verkar hennes päls också växa 😉
Just nu misstänker jag starkt att hon blir långhårig och då kommer hon vara till salu.
Ja det går sällan som man tänkte sig….
Jag kommer uppdatera så fort jag vet säkert vilket hårlag hon får.
Fotade när hon fyllde 2 v men fotade idag igen för att diskutera med vänner om hon är långhårig eller inte så nya bilder både från i onsdags och idag i hennes album.
Majken tyckte att det var alldeles för mycket petande på henns dyrgrip så hon skulle absolut upp i fåtöljen och tvätta henne 🙂
Blev 2 gulliga bilder på dom, resten av bilderna ser ni Yodies album.

Publicerat i Uncategorized | Kommentarer inaktiverade för Dolly är inte dräktig, tyvärr….

Kan man säga att…

en hona är dräktig redan efter en vecka sen parning?
Ja ibland kan man nog det, allra helst om honan fått kull tidigare och hon betett sig på samma sätt då.
Dolly blev parad för lite mer än 1 vecka sen och hon har sen hon kom hem varit konstant hungrig och ständigt i vår närhet på ett sätt som inte riktigt är hon. Visst kan hon tigga mat i vanliga fall men nu spelar det ingen roll vad man gör i köket, hon ska ha ha något ätbart och det genast! 🙂 🙂
Så om man går på hennes ändrade personlighet så är hon dräktig men å andra sidan är det hennes första kull så hon kanske bara fick ändrad personlighet av att träffa hanen? 😉
Vi får vänta 2 veckor till innan vi kan se fysiska tecken på det 🙂

Majken mår bra och sköter om den lilla tjockisen alldeles utmärkt.
Den lilla har mer än dubblerat sin vikt och verkar må bra och utvecklas precis som hon ska. Hon har redan börjat öppna ögonen så till nästa vecka, när hon fyller 2 veckor, så lär hon titta med båda. Hon har fått ett fotoalbum och det hittar du på kattungesidan.
Hon har också fått sitt namn, Yodie.

Har uppdaterat både Majken och Dollys fotoalbum med några nya bilder tagna ute på vår innätade altan.

Fick några riktigt fina bilder från en proffsfotograf, Henrik Jalse, som var på utställningen i Nyköping som jag var på med Turbo (KCH S*Razzlecat´s Black Avalanche, svart) i början på mars.
Nästa utställning för oss blir i Upplands Väsby 16+17/5.

En annan svart som fyllt 8 år redan (tiden går så fort!) är den vackra Izzy (S*Alway´s Izzy).  Tack snälla Barbro för det fina fotot på henne.

Här är en annan som fyller 8 i augusti i år, Nemo (S*Alway´s Kilroy, chokladspotted)
Här är bilder från februari när han njöt av brasan i nya huset familjen flyttat till.
Tack Malin med familj för bilder och uppdatering.

Några fler som flyttat är faktiskt Noelle och Tilly ( S*Alway´s Noelle, svarttickad och Tilly choklad). Familjen hittade ett nytt hem i form av hus lite mer norrut och där trivs dom ypperligt. Dom har båda lyckats gå ner lite i vikt också och det är så bra jobbat av matte och husse. Främst Noelle behövde ju verkligen banta….
Tack snälla Anna för bilder och uppdatering, dom fick verkligen sin drömfamilj.

Fick en så fin bild på Frasse (Tekyni´s Alfie, chokladtabby-vit) han är pappa till Dolly så snart kanske han kan bli morfar 🙂 Frasse är en hjälpsam herre som hjälper matte Sofia med vårplanteringen 🙂 Tack Sofia för bilden!

Sist och nästan minst så måste vi ju lägga ut lite härliga bilder på Lizabeth (S*Alway´s Xinnie, svarttigré) som ju då är storasyster till lilla Yodie. Hon har varit på utställning i Örebro i påskhelgen och där fick hon jättefina bedömningar och tog sin första titel på söndagen, Kitten Champion 🙂
Grattis Anna-Karin och Diana! 🙂

Publicerat i Uncategorized | Kommentarer inaktiverade för Kan man säga att…

Det går sällan som man tänkt sig….

Det lär man sig fort som uppfödare men på något konstigt vis så fortsätter man att hoppas att det ska gå som man vill…..
Wera har löpt 2 gånger och båda gångerna har hon träffat Oliver. Han är måttligt intresserad och första gången slutade hon löpa men andra gången kom hon igång igen men det hjälpte inte. Så nu byter jag hane och Oliver får bli kastrat.

Dolly har löpt och varit på parning hos sin planerade hane.
Vi får nu hålla tummarna att han lyckades få till det, om ca 3 veckor kommer vi få se tecken på det i så fall eller att hon börjar löpa igen.

Vi väntade och väntade på att Majken skulle sätta igång med sin förlossning men absolut inget hände. Fick sen ett tips från en annan uppfödare och det gjorde susen och Majken kom igång igår kväll.
Eftersom hon gått så länge så var ungarna väldigt stora. Båda fastnade med sina huvuden och jag fick hjälpa Majken att få ut dom.
Den första fick jag igång men den andra satt fast så hårt och vi kämpade båda två så länge innan jag fick ut den. Tyvärr var den död och jag fick inte igång den trots att jag jobbade på för att få igång den.
Sen var det inga mer ungar kvar…..så himla ledsamt.
Så det som nu finns är en chokladmönstrad hona som jag hoppas överlever.
Gör hon det så kanske jag behåller henne eller så säljer jag henne.
Jag har redan intressenter för henne så därför står hon som reserverad redan nu.
En liten bild på henne blev det.

Publicerat i Uncategorized | Kommentarer inaktiverade för Det går sällan som man tänkt sig….

Uställning, löp och sorg!

Majken har fått en fin mage, tror att det blir 3 st denna gång också då hon är ojämn om magen och inte så stor. Men 2,5  vecka kvar nu 🙂

Wera satte igång och löpte lagom till jag kom hem från utställningen i söndags.
Snabbt låna hem Oliver och in med Wera dit.
Det gick inte alls, han var totalt ointresserad och hon gick ur löpet.
Vi gör ett nytt försök med Oliver nästa gång hon löper. Det kan vara lite osäkert ibland när det är 2 nybörjare. Skulle inte nästa gång fungera heller kommer jag byta tilltänkt hane till Wera.

Dolly var snäll och började löpa igår men tyvärr hade vi ingen möjlighet att sätta ihop henne med hennes tilltänkta hane på detta löp. Jag hoppas hon löper igen om ca 2 veckor för då ska både vi och hankattsägaren ha bättre tid 🙂

Utställningen i Nyköping var förra helgen och det gick jättebra 🙂
Så nöjd med Turbos (KCH S*Razzlecat´s Black Avalanche, svart) bedömningar och det var en riktigt trevlig utställning.
Så kul att få umgås med vänner och att få skratta och prata katt utan att någon tycker man är konstig 😉 Sen att få glädjas åt vänners framgångar med deras vackra britter, det är så kul!
Turbos utställningsresultat syns på Show sidan men man kan också se det på bilden nedan 🙂

Måndag morgon ska jag ge Melissa sin medicin (hon har varit sjuk i några veckor, inget smittsamt) och upptäcker att hon har en enormt stor knöl under ena käkbenet och ner mot halsen. Får en akuttid på em men jag kände på mig att det var kört…..Efter lite samtal om prognoser på det hon redan var sjuk i och den nya enorma bölden så beslöt vi att hon fick somna in.
Stora, roliga, knasiga Melissa aka Storkissen som vi saknar dig!Aldrig någonsin kommer jag ha en hona som matar sina kattungar med småtomater, citroner, avokado. Det var i alla fall dom sakerna hon stal ur skålen på köksbänken och tog ner till sin första kull.Varje morgon fick jag samla ihop nattens fångst. Hon pratade alltid på vägen till tvättstugan (där dom har sina toalådor, mat och vattenskålar) och likaså på vägen ut därifrån. Hon var alltid borta och man fick jaga henne som sjutton varje gång man skulle klippa klorna, sen när man väl fick tag på henne var det aldrig några problem att få klippa klorna. Vi sa alltid att hon hade storlek 56 i skor. Många trodde det var en hane. Hon kommer alltid vara mitt mål i aveln att försöka få britter med samma grova benstomme, det är tyvärr en bristvara idag. Massor av utställningar och hotell har vi varit på när hon var yngre.
Älskade när vi fick besök och om dom inte lät henne hoppa upp i knät så stod hon på bakbenen och petade med framtassen för uppmärksamhet.
Hon var den första katten i mitt och Siv´s samarbete och det är jag så himla glad för
Nu lever hon vidare i barnbarns barnbarn här hemma
2015-06-05 – 2026-03-09
GIC SE*BaraBus Vicky Pollard

Publicerat i Uncategorized | Kommentarer inaktiverade för Uställning, löp och sorg!

Kattungar väntas och utställningsresultat!

Ja det var en lyckad date mellan Caspar och Majken 🙂
Dom var så kärleksfulla mot varandra, det blir lätt så när dom träffats förr.
Så i slutet på mars så hoppas vi på ett nytt gäng småbusar 🙂
Dom blir helsyskon till nedan BIS vinnande Lizabeth.
Gå in på kattungesidan så finns all info där.
Är du seriöst intresserad så maila som första kontakt.
Jag var iväg med Turbo (KCH S*Razzlecat´s Black Avalanche, svart) på utställning i Örebro 24/1. Det gick ofantligt bra!! 🙂
Turbo blev, förutom Kitten Champion, Nominerad till panelen och sen gick han och vann den också!! Best In Show! 🙂 🙂 Så kul på alla sätt för det tog inte slut där….

Pip-Lisa som numera kallas för Lizabeth (S*Alway´s Xinnie, svarttigré) var ju också med på utställningen, hennes första. Hon fick sitt första kitten cert och sen blev hon också Nominerad! Så så kul och spännande i panelen där hon till slut gick och vann!! BIS 🙂 🙂

Eftersom matte Anna-Karin även är den som skapade och är admin för Brittiskt korthår gruppen på FB (jag är också admin där) så blev det extra kul när den tredje admin, Siv från SE*BaraBus, fick sin superfina lilasköldpaddtabby honaBuffy (JCH, KCH SE*Meduseld´s Pytte) också blev Nominerad och BIS!!! Det var nästan surrealistiskt 🙂 🙂
Ni kan se själva hur glada vi blev 🙂 🙂 🙂

Turbo, så nöjd över sin NOM medalj 🙂

Lizabeth i utställningsburen, i panelen och på domarbordet 🙂
Sen en härlig samling på tokiga bilder på denna enormt personliga och charmiga katt 🙂
Givetvis fixat av matte Anna-Karin.
Tack för lån av bilder och tack för en helt fantastisk dag, både Anna-Karin och Diana!

Nästa utställning blir i Nyköping i början på mars för Turbo. Då blir det övernattning på hotell också 🙂
Tyvärr kom inte Lizabeth med på den utställningen men hon är nu anmäld till Örebro i april istället. Så håll tummarna för att det går bra där också.

Publicerat i Uncategorized | Kommentarer inaktiverade för Kattungar väntas och utställningsresultat!

Parning pågår! :)

Majken satte igång att börja löpa så det blev att åka med henne till Caspar 🙂
Jag gör om kombon då den blev så lyckad i både utseende och framförallt temperamentet.
Har uppdaterat kattungesidan med info om detta.
Nu får man hålla tummarna i 3 veckor innan man kan se tecken på dräktighet.
Är du intresserad av en kattunge ur denna kull är du välkommen att höra av dig via mail:
alwaysbritter@gmail.com
Skriv då gärna en presentation av dig och vilket liv du kan erbjuda en katt och vad syftet är (utställning/avel/sällskap). 🙂

Publicerat i Uncategorized | Kommentarer inaktiverade för Parning pågår! :)